x = [1 2 3 4 5] y = [0 2 4 6] z = [-4 -2 0 2 4 ]
Kokeile seuraavia laskutoimituksia edellä määriteltyihin muuttujiin.
x.*z , x'*z , x*z' x*z % miksi virhe ? sqrt(x*x'), norm(x) % Miksi sama tulos? x.^2 , x^2
3 0
u = 4 v = 2
5 4
6 6
1 2 3 1 2 3 4 3 4 5 6
c = 1 3 6 a = 5 6 7 8 b = 2 1 0 -1
1 4 9 9 10 11 12 5 4 2 0
1 2 1 1
Kokeile
a*c c*a c^2 c.^2 a^2 a.^2
helpin avulla funktioihin: eye,
ones, zeros, diag ja
size. Olkoon Yn×k
sellainen matriisi jonka kaikki alkiot ovat ykkösiä ja jonka koko on
n×k. Vastaavasti olkoon
Nn×k nollamatriisi ja
In×n yksikkömatriisi. Muodosta
seuraavat matriisit
| / | \ | |||
| | | In×n | Yn×k | | | |
| | | | | |||
| | | Nk×n | Ik×k | | | |
| \ | / |
| / | \ | |||
| | | Nnxn | Inxn | | | |
| | | | | |||
| | | -Inxn | Nnxn | | | |
| \ | / |
magic(n), missä
n on jokin positiivinen kokonaisluku. Kokeile siihen
komentoja sum ja trace. Onko taikaneliön
käänteismatriisi myös taikaneliö?
].
Siis tähän tapaan:
» t=linspace(0,2*pi);x=cos(t);y=sin(t);plot(x,y) » axis equal;axis square
Miten piirtäisit säännöllisen 10-kulmion?